مدیرکل امور بانوان استانداری تهران گفت: توزیع تسهیلات به بانوان در همه استان‌ها یکسان و عادلانه انجام نمی‌شود.

زهره جعفری در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه در تخصیص بودجه به استان تهران عدالت برقرار نمی‌شود، اظهار کرد: پایتخت با توجه به گستره جمعیت و داشتن ۱۶ فرمانداری، حدود یک پنجم ظرفیت کشور را دارد و باید حمایت‌ها، بودجه‌ها و ظرفیت‌هایی که در نظر گرفته می‌شود متناسب با همین عدد باشد.

وی ادامه داد: در بسیاری از مواقع در تخصیص اعتبارات در کنار بعضی از استان‌های دیگر قرار می‌گیرد که ظرفیت آنها یک پنجم و یا حتی یک دهم جمعیت استان تهران است و این موضوع جای تامل دارد.

وی در ادامه افزود: بیش از هفت میلیون زن در استان تهران داریم که می‌توان از ظرفیت‌های آنان در حوزه‌های مختلف استفاده کرد این در حالی است که تهران را در کنار یک استان که کل جمعیت آن ۲ میلیون نفر است در تخصیص اعتبارات با بودجه یک میلیارد تومان قرار می‌دهند.

به گفته جعفری، در ستاد ملی جمعیت نیز برای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با همین مساله روبه‌رو هستیم که استاندار سابق تهران نیز بر این موضوع تاکید داشت بنابراین امید داریم که در دولت چهاردهم به این مساله توجه ویژه‌ای شود.

وی درباره فعالیت‌های این اداره کل در استانداری تهران گفت: در دولت سیزدهم براساس سند تحول دفاتر بانوان ابلاغی از وزارت کشور، مرکز زنان و خانواده وزارت کشور انجام شد که دفاتر استانداری‌ها در هفت کارگروه ویژه فعالیت می‌کنند.

جعفری ادامه داد: کارگروه‌هایی همچون گروه خانواده و جمعیت، تحکیم خانواده، کسب و کار پایدار خانواده‌محور، نشاط اجتماعی بانوان، کارگروه حقوق، زیست عفیفانه و الگوی سوم زن که البته به فراخور اولویت‌گذاری که در هر استان وجود دارد ممکن است این فعالیت بیشتر در یک استان نمود پیدا کند که چند کارگروه به صورت ویژه در استان تهران دنبال می‌شود.

به گفته وی، کارگروه جمعیت در استان تهران فعالیت ویژه دارد و در ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بیشتر نظارت بر اجرای قانون و عملکرد دستگاه‌های متولی در قانون را در دستور کار داریم.

مدیرکل امور بانوان استانداری تهران ادامه داد: با توجه به فرمایش و تاکید مقام معظم رهبری که توانمندی حلقه‌های میانی و استفاده از ظرفیت مردمی در بحث جوانی جمعیت را حائز اهمیت دانستند بنابراین تمرکز را در این کارگروه برای توانمندسازی تشکل‌های مردمی فعال و علاقمند به حوزه خانواده و جمعیت گذاشته، چون تحقق این امر برای ما بسیار اهمیت دارد.

جعفری تاکید کرد: یکی دیگر از کارگرو‌هایی که بسیار برای ما اهمیت دارد کارگروه کسب و کار پایدار خانواده محور است که سال گذشته با حمایت استاندار موفق شدیم حدود ۴۵۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه به اشتغال بانوان تخصیص دهیم که این برای استان تهران اتفاق بسیار خوبی بود.

وی در ادامه گفت: هدف این بود که اتفاقات بسیار مناسبی در زندگی افرادی که این وام‌ها را دریافت کردند رقم بخورد زنانی که فکر می‌کنند از نظر اقتصادی در جایگاه بسیار پایینی قرار دارند و نمی‌توانند کار مثبتی در این زمینه انجام بدهند.

جعفری درباره طرح‌های اجرایی در استانداری تهران افزود: طرحی تحت عنوان بانوک برای بانوان نوکارآفرین و کارآفرین در شهرستان قدس به عنوان اولین پایلوت کشوری اجرا شد.

وی گفت: تلاش بر این بود تا بتوان با اصلاح بینش کارآفرینان در کار حرفه‌ای و همچنین با تسهیلگری در رفع موانع موجود در مسیر تولیدات خرد و خانگی و تلاش برای ارائه آموزش‌های لازم و حرفه‌ای، استانداردسازی و برندسازی در تولیدات با کیفیت و مهارت‌های بازاریابی و ایجاد یک زنجیره ارزش درست، حمایتی ماندگار از مجموعه‌های کارآفرین داشته باشیم.

وی در ادامه اضافه کرد: این طرح در راستای افزایش آگاهی و بینش اقتصادی بانوان کارآفرین و اتصال آنان به مجموعه‌های سرمایه. گذار در راستای بازار فروش مناسب انجام شد .

جعفری به طرح‌های اجرایی دیگر اشاره کرد و یادآور شد: طرح ماهد هم در راستای ایجاد ظرفیت فروش مستقیم محصولات تولیدی در مکان‌های مختلف و دارای مخاطب ویژه در سطح استان اقدام شد و تلاش کردیم تا کارآفرینان بتوانند از نقاط مختلف استان محصولات خود را در نمایشگاه‌های در سطح تهران به فروش برسانند که استفاده از مکان در این نمایشگاه برای کارآفرینان رایگان بود.

مدیرکل امور بانوان استانداری تهران درباره پویش ملی بانوی آب اظهار کرد: در پویش بانوی آب با همکاری شرکت آب و فاضلاب استان تهران و با تاسی از سیره حضرت فاطمه (س) سعی شد از توانمندی و ظرفیت‌های زنان در جامعه استفاده کنیم تا دختران، همسران و مادران فرهنگ‌ساز نقش خود را در ترویج مدیریت مصرف بهینه آب و عبور از بحران کم‌آبی و حفظ تاریخ و تمدن این سرزمین کهن ایفا کنند.

وی ادامه داد: این پویش در ۲ بخش مقاله‌نویسی و تجربه‌نگاری بانوان نسبت به مقوله کمبود آب و توانمندی زنان در جامعه در راستای ترویج مدیریت مصرف آب و عبور از بحران کم‌آبی و حفظ منابع آب اجرایی شد سپس با نگاه ویژه در استان‌های دیگر نیز این طرح، ملی و اجرا شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار