تصاویر کودکانی که با طی مسافت طولانی راهی مدرسه بدون معلم می‌شوند، مشکلی است که مدارس عشایری ریگان به آن دچار هستند.

بیش از ۴۰ دانش آموز در سه مدرسه عشایری روستایی در مناطقی چون کَشنَل، زفت و دورودی این روز‌ها بدون معلم هستند و از وجود معلمین موقت آن هم نه به شکل دائمی، استفاده می‌شود.


این درحالی است که مدیرکل آموزش وپرورش استان کرمان در تمام جلسات صحبت از اداره تمام مدارس استان با حضور معلم ثابت کرده بود. برای پیگیری نبود معلم آن هم درحالی که بیش از ۳۴ روز از بازگشایی مدارس می‌گذرد با مدیرآموزش وپرورش ریگان تماس می‌گیرم.

محمدسلطان آبادی مسئول نمایندگی آموزش وپرورش عشایری ریگان بحث مدارس عشایری ریگان را معضل چند ساله این شهرستان می‌داند و می‌گوید: واقعیت این است که معلمین غیربومی به هیچ وجه در این مناطق باقی نمی‌مانند و از تدریس انصراف می دهند.

وی با اشاره به اینکه مناطق کوهستانی وصعب العبور ریگان محل مدارس عشایری است که بیشتر درگیرمشکلاتی، چون نبود معلم هستند، اظهار کرد: همکارانی که از دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل شده اند یا از محل آزمون ماده ۲۸ جذب می‌شوند از کار در این مدارس تمرد کرده اند.

این مدرسه معلم ندارد!

سلطان آبادی بیان کرد: در میان این آمد ورفت معلمین ومشکلاتی که برای تدریس در چنین مدارسی وجود دارد، دانش آموزان این مدارس بیشترین آسیب را دیده اند.

وی تصریح کرد: با این حال همکاران ریگانی و حتی شخص بنده برای این دانش آموزان وقت گذاشته و نمی‌گذاریم کلاس‌ها بدون معلم باشد، اما واقعیت این است که آموزش وپرورش استان فکر اساسی برای این مدارس کند.

وی تاکید کرد: فرد غیربومی که با حقوق ۸ میلیون برای کار دراین مدارس جذب می‌شوند تنها برای رفت وآمد از ریگان تا مثلا مدرسه‌ای در کشنل باید چندین میلیون هزینه تردد در مسیر را بپردازد و این با حقوق وی سازگار نیست.

مسئول نمایندگی آموزش و پرورش عشایری ریگان گفت: بنده ۱۳ سال در ارتفاعات تدریس داشته ام وشرایط کار در این مدارس را می‌دانم وتنها راه حل این مشکل را استفاده از دانش آموزان فارغ التحصیل شده خود عشایر می‌دانم.

وی تاکید کرد: حتی عده‌ای از همشهری‌های ریگانی برای آزمون ماده ۲۸ پذیرفته شده بودند با توجه به شرایط سخت رفت وآمد به مدرسه ازاین کار انصراف دادند، در این شرایط ما از خانمی که در شهربابک وبا شرایط زندگی کاملا متضاد وبا رفاه کامل، برای تدریس باید به این نوع مدارس بیاید توقع ماندگاری نداریم.

سلطان آبادی ازفعالیت ۱۰۰ کلاس عشایری در شهرستان ریگان خبرداد و اظهار کرد: ۱۷۰۰ نفردانش آموز ابتدایی دراین مدارس داریم و حدود ۵۰ تا ۶۰ معلم در ارتفاعات داریم که تعداد بومی‌ها کم است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون درحال تهیه مواد غذایی مورد نیاز یکی از معلمینی که در ارتفاعات است می‌گوید: باید با موتور سیکلت این مسیر را طی کنیم چرا که اغلب مسیر‌ها راه خودرویی ندارد.

وی تنها راه حل مشکل این مدارس را شناسایی افراد بومی دانش آموخته سال‌های قبل که به این مناطق آشنایی دارند و برگزاری آزمون بین این افراد برای انتخاب معلم برای حضور در این مدارس اعلام می‌کند.

این مدرسه معلم ندارد!
خبرنگار ریگان برایم تعدادی عکس وفیلم فرستاده است تا شرایط مدرسه را بهتر درک کنم.

کودکانی که حق طبیعی شان آموزش است دراین مناطق کوهستانی بدون معلم ثابت و گهگاهی با حضور معلم‌های موقتی که از ریگان می‌آیند به درس خواندن مشغول هستند و مدیرکل آموزش وپرورش استان اصرار دارد که هیچ کلاس بدون درسی بدون معلم نداریم.

برای پی گیری مشکل بارییس آموزش وپرورش عشایری استان کرمان تماس گرفتم.

شمس الدینی با اشاره به اینکه جز اولین سامان دهی‌های سال تحصیلی جدید بود گفت: با توجه به پراکندگی منطقه ریگان تعداد کمی از معلمین غیربومی حاضر می‌شوند در این مدارس تدریس کنند.

وی با بیان اینکه نبود زیر ساخت‌های اولیه زندگی برای این معلمین از اولین دلایل نپذیرفتن تحصیل درمدارس عشایری ریگان ذکر کرد.

وی افزود: ۷ یا ۸ مدرسه خالی در ریگان داریم ودانش آموزان هم در برخی مدارس مشکل جدی داشتند که در جلسه‌ای که هفته گذشته با حضور بازرسی آموزش وپرورش، فرماندار ریگان و تعدادی از کارشناسان آموزشی برگزار شد تصمیماتی درخصوص استفاده از نیرو‌های تکمیل ظرفیت اتخاذ شد.

وی بیان کرد: تا زمانی که این نیرو‌ها جذب شوند نیز ۸ نیروی راهبر وموقت از همکاران ریگان را به شکل موقت در مدارس به کار گرفته ایم.  

 شمس الدینی راهکار اساسی حل این مشکل را استفاده از توان دانش آموختگان عشایر بومی ریگان ذکر کرد وگفت: مکاتباتی با اداره کل و اداره کل با وزارتخانه داشته است که برای شهرستان های شرقی نیرویی مختص شهرستان استخدام کنند.

 

نفربعدی که با وی گفتگو میکنم فرماندار ریگان است، مراد آبیار کهبرای شرکت در جلسه کاری خارج از ریگان حضور دارد در گفتگوی تلفنی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران می گوید: یکی از مطالبات جدی ما که امروز مطالبه مردم ریگان است، حل مشکل نبود معلم درمدارس ذکر شده است. 

وی افرود: دو سال متمادی است که مشکل مدارس عشایری مادر مهر و آبان ماه انصراف معلمینی است که باید از سوی آموزش و پرورش استان برای شهرستان اعزام شوند امابعضاموقعیت مدرسه را دیده یا ندیده از کار در ریگان انصراف می‌دهند. 

آبیار افزود:سوال ما از دوستان آموزش و پرورش این است که آیااین افراد که با سهمیه شهرستان های محروم شرق استان جذب شده و از حضور در ریگان انصراف داده اند کلا از سیستم آموزش وپرورش خارج می شوند یا اینکه درشهرهای شمالی استان و در جای راحت تری استخدام می شوند. 

وی تاکید کرد: ما حتی لیست واسامی کسانی که با سهمیه ریگان در جای دیگری مشغول به کار شده اند را در اختیار داریم. 

فرماندار ریگان گفت: سال گذشته ما مدرسه ای با صد وبیست دانش آموز را به سبب همین نابرابری ها و بی برنامگی ها،را با سختی اداره  کردیم و سال تحصیلی را به پایان بردیم. 

نگرانیم وقتی بیشتر می شود که می دانم امکان دسترسی همه دانش آموزانی که درباره آنها صحبت می شود به خیلی امکانات آموزشی میسر نیست درحالی که در کرمان و دیگر شهرهای استان دانش آموزان از درس خواندن وبازی وامکانات مدرسه نهایت بهره را می برند در ریگان درس خواندن عده ای بچه ها به سختی ممکن است. 

کاش وزارت آموزش وپرورش فکری اساسی برای این دانش آموزان کند، کمترین حق این دانش آموزان داشتن معلمی است که تمام سال تحصیلی را در کنارشان باشد وبرای ارتقا سواد و دانش آنها کمک کند.

گزارش: حسینی راد 

برچسب ها: معلم ، عشایری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار