خبرنگار شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان چین در گزارشی از آمریکا تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در صنعت سودآور نفت و گاز ایران، برای شرکت‌های خارجی بسیار وسوسه‌انگیز است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی سی تی وی چین ؛ مجری این شبکه گفت: مقامات آمریکایی از توافقنامه موقت ژنو با ایران دفاع کردند و گفتند، امضای این توافقنامه به معنای باز شدن درهای ایران به روی تجارت خارجی (لغو همه تحریم‌ها) نیست. با این حال، قانونگذاران در کنگره آمریکا به شدت نگران تردد انواع هیأت‌های تجاری و صنعتی بین‌المللی در ایران، به‌رغم ادامه تحریم‌های این کشور، هستند.

کینگ افزود: از زمانی که توافقنامه موقت ژنو در اواخر ماه گذشته (ژانویه) به اجرا درآمده است تاکنون، ایران پانصد میلیون دلار از اموالش را که قبلاً در بانک‌های خارجی مسدود شده بود، دریافت کرده است. اگر این پیمان موقت شش‌ماهه، کاملاً به اجرا در آید، انتظار می‌رود در شش ماه آینده، ایران تا هفت میلیارد دلار از اموال مسدود شده‌اش را بازپس گیرد.

این در حالی است که اکثریت سناتورهای آمریکایی خواهان رأی دادن به لایحه‌ای که حاوی تحریم‌های بیشتر و سخت‌تر علیه ایران است، شده‌اند. سناتورهای حامی این لایحه می‌گویند، این تحریم‌ها در شرایط حاضر، به اجرا درنخواهد آمد، اما اگر ایران در هر زمانی، از پایبندی به مفاد توافقنامه موقت ژنو سرپیچی کند، تحریم‌های جدید و سخت‌تر کنگره آمریکا، به صورت خودکار، بر ایران تحمیل خواهد شد.

جیمز ئی ریسش، یکی از سناتورهای آمریکایی گفت: شخصیت‌های سیاسی و تجاری (خارجی) به سوی ایران هجوم آورده‌اند. این افراد آماده بازگشت به تعامل و تجارت با ایران به صورت کاملاً معمولی (گویی هیچ تحریمی علیه ایران وجود ندارد) هستند. آنگاه وظیفه چه کسی خواهد بود که غولی را که از چراغ جادو بیرون آمده است (تحریم‌های لغو شده را)، دوباره به داخل آن بازگرداند؟

نیتن کینگ ضمن نمایش تصاویری از برخی از بازارها و مراکز خریدِ بسیار شلوغ و پرتحرک در تهران افزود: اخیراً یک هیأت تجاری فرانسوی به ایران سفر کرده است. پیشتر نیز سیاستمدارانی از ایتالیا و فنلاند از ایران دیدن کرده‌اند. حتی جک استراو، وزیر امور خارجه پیشین انگلیس، نیز به ایران سفر و با مقامات این کشور دیدار و گفتگو کرده است.

از سوی دیگر، مقامات دولتی آمریکایی گفته‌اند که ما نه تنها به متحدان‌مان، بلکه به دشمنان خود نیز هشدار داده‌ایم که تجارت با ایران هنوز خارج از محدوده (غیرمجاز) است. وندی شرمن، معاون امور سیاسی وزیر خارجه آمریکا گفت، ما به کشورها و شرکت‌ها هشدار داده‌ایم که اگر در تعامل با ایران شتابزده عمل کنند، اعتبار و منافع کشورها و شرکت‌های خود را با ریسک و مخاطره مواجه خواهند کرد.

خبرنگار این شبکه افزود: آمریکا اخیراً چند شرکت خارجی را که در صنعت نفت ایران فعالیت و سرمایه‌گذاری کرده‌اند، تحت تحریم قرار داده است. متحدان سنتی آمریکا، مانند اسرائیل، نیز تأکید دارند که اگر تحریم‌های موجود علیه ایران تقویت نشود، احتمال فروپاشی سامانه تحریم‌ها علیه ایران می‌رود. اسرائیل نیز از تحریم‌های بیشتر ایران توسط کنگره آمریکا حمایت می‌کند .

کینگ در خاتمه افزود: در حالی که اکثر شرکت‌های خارجی فعلا در حال محک زدن اوضاع اقتصادی و تجاری در ایران بوده و کماکان منتظر امضای پیمان نهایی هسته‌ای توسط قدرت‌های جهانی و ایران هستند، ایده‌ی سرمایه‌گذاری در بازار کشوری که جمعیت آن بالغ بر 76 میلیون نفر است و به صدها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری فقط در میادین نفتی و گازی خود نیاز دارد، حقیقتاً بسیار وسوسه‌کننده است.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۱۷ بهمن ۱۳۹۲
تصویر بهتر نبود بذارین
انگاری پرچم داره آتیش میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۷ بهمن ۱۳۹۲
این مطلب ربطی به این خبر نداره ولی لطفا بخونید
باشگاه خبرنگاران عزیز تو رو جان هر کی دوست داری این پیشنهاد رو که فکر کنم منطقیه براش یه مقاله بنویس
مردم تا حالا تو جاده ها قتل عام می شدند الان دارن توی هوای آلوده هم می میرن
پیشنهاد من :
الان چه ماشین هائی با این تعرفه ها وارد می شن؟ این تعرفه ها برای این نوع ماشین ها باقی بمونه. یعنی ماشین های لوکس تعرفشون بره 100 درصد اما ماشین های ارزون قیمت تعرفشون رو کم کنن
قربانت این ایده رو بدین تو رو خدا
تعرفه واردات بر اساس قیمت خودرو ها باشه
یعنی هر چی قیمت بیشتر تعرفه بالاتر اینجوری درآمد دولت هم کم نمیشه و خودرو سازهای داخلی که خودروهای غیر لوکس تولید می کنن دارای رقبای جدی می شن
مثلا
خودروهای زیر 10 هزار دلار تعرفه 10 درصد
زیر 15 هزار دلار تعرفه 20 درصد
زیر 25 هزار دلار تعرفه 30 درصد
زیر 50 هزار دلار تعرفه 50 درصد
بالای 50 هزار دلار تعرفه 100 درصد
بالای 100 هزار دلار (که ماشالله تو خیابون های تهران کم هم نیستند)تعرفه 500 درصد
کسی که داری این نظر رو می خونی تو رو خدا اینو به مسئولینتون بدین نگیری بی خیالی بگیری حذف کنی تو هم مثل من داری توی این هوای آلوده نفس می کشی و مثل من هم ممکنه تو این پراید که ماله قرن قبلی مثل پوست پیازه کشته بشی
آخرین اخبار