بنابر آخرین رده‌بندی شاخص فساد مالی جهان، وضع برزیل و ترکیه نسبت به گذشته وخیم‌تر شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ بلومبرگ در مطلبی نوشت: به دنبال رسوایی مالی در «پتروبراس،» شرکت نفت و گاز دولتی برزیل، و زیاده‌خواهی‌های رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، برای افزایش قدرت و پیروزی حزبش در انتخابات، رتبه این دو کشور در رده‌بندی شاخص فساد مالی جهان که هر ساله بوسیله سازمان «شفافیت بین‌الملل» منتشر میشود، تغییری چشمگیر داشت.

بنابر اعلام سازمان شفافیت بین‌الملل، جایگاه برزیل در میان 168 کشور، از 69 به 76 رسید و ترکیه به جایگاه 66 منتقل شد (بالا رفتن رتبه در این رده‌بندی به معنای فساد بیشتر است). ترکیه در سال 2013 در رده 53 قرار داشت و از آن سال روند افزایش رتبه این کشور همچنان ادامه دارد. انگلیس که پیش از این در رده 14 قرار داشت به جایگاه دهم در رده‌بندی جدید رسید. یونان نیز از جایگاه 69 به 58 منتقل شد.

«خوزه اوگاز،» رئیس سازمان غیردولتی شفافیت بین‌الملل، در بیانیه‌ای اعلام کرد: از طریق همکاری با یکدیگر، می‌توان فساد مالی را ریشه‌کن کرد. در ممانعت از رشوه‌خواری، پنهان‌کاری و سوء‌استفاده دولت‌ها از قدرت، مردم نقش مهمی دارند.

دانمارک، فنلاند و سوئد همچنان جایگاه خود را در نخستین رده‌های شاخص فساد به عنوان سالم‌ترین کشورها حفظ کرده‌اند. کشور جنگ‌زده سومالی و کره شمالی در انتهای این رده‌بندی قرار دارند.

نتایج بررسی 12 تحقیق مختلف، جایگاه کشورها در رده‌بندی مذکور را مشخص می‌کند. به دلیل اعتبار این شاخص، بسیاری از تحلیلگران و سرمایه‌گذاران، از آن به عنوان منبعی برای انجام فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند.

این شاخص کشورها را به لحاظ فساد در دامنه‌ای میان 0 تا 100 قرار می‌دهد. به طور مثال، دانمارک بر اساس این شاخص، 91 امتیاز دارد؛ در حالی که امتیاز سومالی 8 است.

در رده‌بندی مذکور، آمریکا و استرالیا به ترتیب در جایگاه‌های 16 و 13 قرار دارند. جایگاه روسیه از 136 به 119 تغییر یافته است و چین با بهبود جایگاه در رتبه 83 قرار گرفت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار