با حضور معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی فاز اول دومین باغ مادر مرکبات کشور با مشارکت بخش خصوصی در جیرفت راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، طهماسبی در حاشیه بازدید از روند فعالیتهای انجام شده در راه اندازی این باغ مادر در منطقه نراب جیرفت گفت: یکی از مشکلات ودغدغه های باغداران جابجایی، تولید و فروش نهالهای ناسالم در کشور است.

وی با بیان اینکه در کشور 230هزار هکتار باغ مرکبات در نوار شمالی وجنوبی کشور وجود دارد افزود: در کشور یک باغ مادری تولید نهال مرکبات در شمال کشور ویک باغ و مجموعه تولید نهال سالم و شناسه دار در جنوب کشور و در شهرستان جیرفت راه اندازی شده است.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: در این باغ مادری با مشارکت بخش خصوصی وکارشناسان در هر دوره بیش از 450هزار اصله نهال مرکبات شناسه دار سالم با پایه های مقاوم تولید و ضمن تامین نیاز منطقه به دیگر استانهای مرکبات خیز کشور هم ارسال خواهد شد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه جنوب کرمان از مناطق مطرح در تولید مرکبات در کشور است افزود: نبود یک مجموعه تولید نهال سالم در این قطب تولید مرکبات کشور یکی از حلقه های مفقود توسعه باغها و تولید محصول با کیفیت بود که با فعال شدن این باغ زمینه تولید نهال برای جایگزینی باغهای فرسوده و باغهای از بین رفته به واسطه افتها فراهم شده است.

طهماسبی گفت: یکی از مهمترین دلایل انتخاب این منطقه کوهستانی در جیرفت بعنوان دومین باغ مادری مرکبات ایزوله و بکر بودن منطقه نراب جیرفت است که ظرفیت تولید نهال مرکبات با کیفیت واستاندار لازم را دارد.
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان هم گفت: در فاز اول اجرای این طرح انتقال آب مورد نیاز برای ایجاد باغ مادری به طول 2کیلومتر و با اعتبار 500میلیون تومان انجام شده است و تاسیسات آبیاری هم با مشارکت بخش خصوصی و مجری طرح تامین شده است.

اسلام شاهرخی گفت: برای راه اندازی این باغ مادری مرکبات در منطقه نراب جیرفت بیش از 12میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است که در چند فاز بعدی با ایجاد 3هکتار گلخانه زمینه تولید پیوندک سالم مرکبات وتولید نهال فراهم می شود.
انتهای پیام/ی

برچسب ها: نهالستان ، مرکبات ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار