متخصص طب سنتی ایرانی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: فشارخون بیماری پنهان است که بی توجهی به آن می‌تواند مشکل ساز باشد و هر کدام از ما باید بیشتر به آن توجه داشته باشیم.

هاله تاج الدینی متخصص طب سنتی ایرانی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: سکته مغزی، حمله قلبی، نارسایی احتقانی قلب و ورم ریه، نارسایی کلیه و آسیب چشمی و مشکلات بینایی از عوارض اصلی فشار خون بالا هستند. در طب سنتی علل اصلی فشارخون را ناشی از سبک زندگی اشتباه می‌دانیم.

او افزود: پرخوری، بی حرکتی، مصرف فست فودها، غذا‌های آماده، استرس‌های روزانه شدید و بی خوابی می تواند برای افراد زمینه ساز فشارخون باشند. در حقیقت افرادی که به فشارخون مبتلا می‌شوند مزاج‌های گوناگونی را دارند. دسته‌ای از افراد وزن بالا و مزاج گرم وتر و مبتلا به غلظت خون هم هستند در این افراد پیشنهاد درمانی طب سنتی اصلاح رژیم غذایی با توصیه به کم خوری و روزه داری در طول ماه، منع مصرف غذا‌های غلیظ و حجیم و گوشت قرمز است، در این افراد خونگیری به شکل فصد یا حجامت می تواند مفید باشد.

تاج الدینی بیان داشت: دسته‌ای دیگر از افراد فشارخونی لاغر و خشک مزاج هستند، این افراد مقاومت عروقی بالا و خشکی عروق سبب ابتلا به فشارخون آن‌ها شده است این دسته باید مرطبات و رطوبت بخش‌ها را بیشتر استفاده کنند مانند سوپ‌ها آش‌ها و استفاده از مایعات بیشتر و از مصرف زیاد مواد غذایی سرخ کرده و چرب وفست‌ها بیشتر از بقیه پرهیز کنند.

متخصص طب سنتی ایرانی تصریح کرد: اولین قدم برای پیشگیری و درمان فشارخون اصلاح سبک زندگی است. در انواع مختلف فشارخون پرهیز از پرخوری و مواجه با شرایط پر استرس، مصرف فست فود و غذا‌های شورتاکید شده است، سیگار و الکل از ریسک فاکتور‌های ابتلا به فشارخون است از مصرف آن‌ها باید خودداری شود.

او گفت: مواد غذایی مانند سیر، انار، آش آبغوره وآش الو، پرهیز از گوشت قرمز، مواد غذایی چرب، شوریجات، تخم مرغ، غذا‌های غلیظ و دیر هضم نیز کمک به سزایی در کاهش فشارخون می‌کنند. گیاهان دارویی مانند چای سبز و چای ترش تا حدی به عنوان درمان کمکی درکنار درمان‌های دیگر برای بیماران میتواند موثر باشد.

انتهای پیام/ی

از مصرف موادغذایی شور پرهیز کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار