روسیه حملات هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه و همچنین ایجاد مانع بر سر ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم این کشور را محکوم کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سایت نمایندگی روسیه در سازمان ملل، «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در این سازمان در نشست شورای امنیت درباره سوریه حملات رژیم صهیونیستی به این کشور را محکوم کرد.

او گفت: با وجود برقراری ثبات کلی در زمینه نظامی و سیاسی، اوضاع در سوریه همچنان متشنج است. ۶۰ درصد از مردم این کشور با خطر قحطی روبرو هستند. اوضاع اجتماعی، اقتصادی و انسانی در سوریه به سبب محدودیت‌های اقتصادی غیرقانونی اعمال شده از سوی کشور‌های غربی که با دور زدن شورای امنیت انجام شده، تشدید شده است. این اقدام همچنین مغایر با درخواست دبیرکل سازمان ملل متحد برای معاف کردن تحریم‌ها در بحبوحه شیوع همه گیری (کرونا) در آنجاست.

نماینده روسیه افزود: مناطقی که تحت کنترل دولت سوریه قرار ندارند همچنان به عنوان مناطق بی ثبات باقی مانده اند. این مناطق شامل ادلب که تحت کنترل تروریست‌های هیات تحریر الشام قرار دارد و مناطقی در شمال و شرق سوریه می‌شود.

او تصریح کرد: درباره گزارش‌های مربوط به درگیری‌های بی وقفه در منطقه فرات و شمال سوریه نگرانیم. هنوز حاکمیت سوریه به صورت کامل احیا نشده است و این موضوع دلیل چالش‌های امنیتی باقی مانده در این کشور است. در همین حال تروریست‌های داعش از این شرایط سوء استفاده می‌کنند. تهدید دیگر پیش روی ثبات و امنیت هم در سوریه و هم در کل منطقه نشأت گرفته از کارزار‌های سازمان یافته با هدف تقسیم قومی و مذهبی این کشور است.

نبنزیا تاکید کرد: حملات هوایی اسرائیل به خاک سوریه را که بیشتر و بیشتر می‌شوند و همچنین ایجاد مانع بر سر ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم این کشور را محکوم می‌کنیم. این اقدام تلاش برای برقراری ثبات در وضع سوریه و منطقه را پیچیده می‌کند.

او گفت: درگیری‌های سوریه هیچ راه حل نظامی ندارد. این درگیری‌ها تنها با پیشبرد روند سیاسی پایدار بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد بر اساس ارائه کمک‌هایی از سوی سازمان ملل قابل حل و فصل است. احترام به حق حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه همچنان امری ضروری محسوب می‌شود.

این مقام روس افزود: از همه طرف‌ها می‌خواهیم به منظور افزایش اثربخشی گفتگوی درون سوری، تعاملی سازنده در نشست کمیته قانون اساسی داشته باشند. برگزاری این گفتگو‌ها کار آسانی نیست و روند آن باید تحت هدایت سوریه و متعلق به سوریه، بدون دخالت خارجی باشد. ما به زودی نشست بعدی آستانه را برگزار خواهیم کرد.

نماینده روسیه در سازمان ملل در پایان تصریح کرد که مسکو از تلاش‌های دولت‌های سوریه در زمینه بهبود شرایط پس از جنگ و ایجاد شرایط زندگی عادی برای مردم این کشور از جمله برای پناهجویان، قدردانی می‌کند. جامعه بین الملل باید با اجرای طرح‌هایی به منظور بهبود زودهنگام زیرساخت ها، به سوریه برای بازگشت به زندگی مسالمت آمیز کمک کند. در این راستا، روسیه خواستار حمایت از ابتکار عمل آقای مائورر رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ برای احیای امکانات اساسی در بخش زیرساختی سوریه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار