پیش نویس قانون اساسی جدید مصر از پنج بخش، چندین فصل و دویست و سی و چهار ماده تشکیل می شود و بر اسلام به عنوان اساس قانون گذاری در مصر تصریح می کند

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ،به نقل از شبکه تلویزیونی العالم بر اساس قانون اساسی جدید مصر اعضای حزب ملی منحل شده، به مدت ده سال از فعالیت سیاسی در کشور منع شده اند.

عقبه حمام گزارشگر این شبکه درگزارشی در این باره گفت: در دیباچه پیش نویس قانون اساسی به دوازده اصل عمومی اشاره شده است.

بخش اول که از سه فصل تشکیل می شود به کشور و جامعه اختصاص دارد و به اصول سیاسی، اجتماعی و اخلاقی می پردازد و فصل آخر آن به امور اقتصادی مربوط می شود.

در بخش دوم که از چهار فصل تشکیل می شود به حقوق و آزادی ها پرداخته شده است. فصل اول این بخش درباره حقوق شخصی و فصل دوم درباره حقوق معنوی و سیاسی است. در فصل سوم از حقوق اجتماعی و اقتصادی سخن به میان آمده است و در فصل چهارم به تضمین حمایت از حقوق و آزادی ها پرداخته شده است.

بخش سوم از پنج فصل تشکیل می شود و به قوای مختلف پرداخته است. فصل اول به قوه مقننه، فصل دوم به قوه مجریه و فصل سوم به قوه قضائیه می پردازد. فصول چهارم و پنجم نیز به اداره امور محلی و امنیت ملی و دفاعی مربوط می شوند.

در بخش چهارم پیش نویس قانون اساسی به هیأت های مستقل و دستگاه های نظارتی پرداخته شده است. فصول اول و دوم این بخش به احکام مشترک و دستگاه های نظارتی و فصل سوم به شورای اقتصادی و اجتماعی می پردازد و دو فصل آخر نیز به کمیسیون ملی انتخابات و هیأت های مستقل مربوط است.

بخش پنجم و پایانی پیش نویس قانون اساسی نیز از سه فصل تشکیل می شود که در آنها به مسئله اصلاح قانون اساسی و احکام عمومی و انتقالی پرداخته شده است.

در پیش نویس قانون اساسی مصر دین اسلام به عنوان اساس قانونگذاری تعیین شده و آزادی عبادت و اجرای شعائر دینی تضمین شده است. بر اساس پیش نویس قانون اساسی جدید مصر مدت ریاست جمهوری چهار سال است و هر کس حق دارد دو دوره، پست ریاست جمهوری را در اختیار داشته باشد. نخست وزیر منتصب رئیس جمهور نیز باید از پارلمان رای اعتماد بگیرد.

آزادی اندیشه، مطبوعات و برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز از دیگر موارد ذکر شده در پیش نویس قانون اساسی جدید مصر است. در قانون اساسی جدید مصر تاسیس احزاب و عدم بازداشت افراد بدون حکم قضائی تضمین شده است.
برچسب ها: قانون اساسی ، مصر ، مرسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار