در پیش نویس گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که روز پنجشنبه منتشر شد، صدور قطعنامه ای برای توقف تولید و انتقال و استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در سراسر جهان در خواسته شده است زیرا این سلاح روبوتیک قوانین بین المللی را نقض می کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آلمان ، در این پیش نویس آمده است استفاده از روبات های جنگی یا هواپیماهای بدون خلبان نگرانی های گسترده ای درباره حفظ جان افراد در زمان جنگ و صلح ایجاد کرده است. در این پیش نویس درباره امکان برنامه ریزی برای هواپیماهای بدون خلبان به گونه ای که در خدمت قوانین بشردوستانه بین المللی و قانون حقوق بشر بین المللی باشند ابراز تردید شده است. این گزارش می افزاید استفاده
از این هواپیماها احتمالا قابل قبول نخواهد بود زیرا نظام مناسبی برای بازخواست قانونی استفاده کنندگان از این سلاح وجود ندارد. در این پیش نویس از شواری حقوق بشر خواسته شده است از همه کشورها بخواهد آزمایش و تولید و مونتاژ و جابجایی و استفاده از هواپیماهای بدون خلبان را متوقف کنند تا چارچوبی قانونی در سطح بین المللی درباره آینده این هواپیماها تهیه شود.
گزارش 22 صفحه ای شورای حقوق بشر به دنبال اعتراضات شدید برخی کشورها از جمله پاکستان تهیه شد که می گویند هواپیماهای بدون خلبان، افراد را بدون هیچ تفاوتی می کشند و حاکمیت ملی و قوانین بین المللی را نقض می کنند.
شایان ذکر است از هواپیماهای بدون خلبان عمدتا آمریکا به بهانه مقابله با تروریسم استفاده می کند.
 
 
 
 
برچسب ها: بین الملل ، سازمان ، ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار