جان کري وزير امور خارجه آمريکا روز چهارشنبه اعلام کرد آمريکا در تصميم گيري در خصوص اينکه سرنگوني محمد مرسي کودتا بوده است يا نه عجله نخواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل ازخبرگزاري فرانسه ، اين تصميم در کمکهاي آمريکا به مصر تاثير خواهد داشت.  کري در نشستي خبري در امان گفت : بازگشت نظم و ثبات و حفظ حقوق مردم ضروري است و اين کشور بايد بتواند حيات طبيعي خود را بازيابد.
وي از توضيح اينکه آيا آمريکا برکناري مرسي را از طرف ارتش در سوم ژوئيه کودتا مي داند يا نه خودداري کرد اما افزود : مسئله وقوع کودتا در مصر مشخصا مسئله اي بسيار سخت و پيچيده است. ما درباره بازداشتهاي سياسي احساس نگراني مي کنيم. هنوز براي اظهار نظر يا داوري درباره آينده اي که اين کشور به طرف آن خواهد رفت زود است.
وي اضافه کرد : در واقع ما بايد زمان بيشتري براي ارزيابي اوضاع مصر به دليل پيچيدگي آن داشته باشيم ،  ما درحال ارزيابي اوضاع هستيم و در خصوص داوري درباره آن عجله نخواهيم کرد.
 از زمان برکناري مرسي ، دولت باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا تسريع در برگزاري انتخابات پارلماني و رياست جمهوري را در مصر خواستار شده اما از صحبت کردن درباره «کودتا» در اين کشور خودداري کرده تا کمکهاي سالانه آمريکا به قاهره که ارزش آن به يک ميليارد و 500 ميليون دلار مي رسد ادامه داشته باشد.  
بر اساس قوانين آمريکا ، در صورتي که دولت کشور دريافت کننده کمک از آمريکا از طريق کودتا سرنگون شود ، کمکهاي نظامي يا اقتصادي آمريکا به آن بايد متوقف شود.   
کري افزود : در داوري درباره اين مسئله عجله نخواهيم کرد و منتظر مي مانيم تا مشاوران حقوقي ما کار خود را انجام دهند.
وي تاکيد کرد : اوضاع مصر پيش از برکناري مرسي غيرعادي بود ، احتمال وقوع جنگ داخلي در آن وجود داشت و ما روندي قانوني را داريم که به سرعت پيش مي رود.
وي بر ضرورت گفتگو در خصوص اين وقايع بر اساس قانون تاکيد کرد.  
وزير امور خارجه آمريکا درباره اعضاي دولت جديد مصر نيز گفت : همه آنها شخصيتهايي شايسته هستند.








برچسب ها: بین الملل ، آمریکا ، مرسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار