باتوجه به تحولات اخير مصر بعید نیست که امریکا اعتماد خود را به السیسی از بین ببرد و حمایت مالی خود از ارتش مصر را قطع کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از الراي القدس: اسرائیل در بیانی غیر قابل انتظار می‌گوید: محمد مرسی رئیس جمهور دموکرات مصر بود و آمریکا هم معتقد است که باید در کمک‌های اقتصادی‌اش به ارتش مصر تجدید نظر کند و خواهان آزادی مرسی است، به همین منوال اتحادیه اروپا هم به ریاست آلمان خواستار آزادی سران اخوان شده است.

این‌ها نشان می‌دهد ارتش مصر در گوشه‌ای گرفتار شده و از طرف سیاست خارجی غربی تحت فشار است و علی رغم برخورداری از حمایت برخی کشورهای عربی، وادار می‌شود سیاست واحدی را در قبال اخوانی‌ها پیش گیرد. بعید نیست امریکا اعتماد خود را به السیسی از بین ببرد و حمایت مالی خود را از ارتش مصر قطع کند.

در سایه همه اینها سیسی طرفداران اخوان را تهدید کرده که مسیر راه آینده را تکمیل خواهد کرد و به خواست مردم تصمیمات خود هرگز عقب نشینی نخواهد کرد. از اینجا به لحن شدید و موضع گیری تند سیسی در قبال اخوانی‌ها و شریعت پی می‌بریم. وقتی که سیسی از مردم خواست برای مبارزه با ترور و خشونت با حضور خودشان در خیابان‌ها به او اجازه برخورد دهند، از این طرز بیان دو احتمال را نتیجه می‌گیریم:

نخست حمایت مردمی از سیسی و تظاهر کنندگانی که شاید تعدادشان بیشتر از رابعة العدویة باشد امری که حتما باعث درگیری‌های خواهد شد و کشور را وارد نقطه سیاهی می‌کند و همان سناریوی الجزایر تکرار خواهد شد.

دوم اینکه شاید مردم مصر این حضور ميلیونی را رد کنند و این سیسی را در مهلکه بزرگی در مقابل افکار عمومی بین المللی قرار می‌دهد.

آنچه بسیار عجیب به نظر می‌رسد این که رئیس جمهور موقت کشور علی رغم اوضاع وخیم مصر هیچ اظهار نظر خاصی در این رابطه انجام نداده است و تنها به سکوت اکتفاء کرده است، امری که کودتای ارتش را پر رنگ‌تر می‌کند و باعث جدایی و انشقاق در بنیه نظامی‌ای شد که سیسی در سخنرانی اخیرش از ارتشیان خواسته بود در تظاهرات ملیونی شرکت کنند و برخی گروه‌های نظامی مخالف او در میدان‌ها حاضر شده بودند. این‌ها شاید باعث براندازی السیسی از منصب فعلی‌اش شود زیرا او بدون شک تسلیم گروه‌های معارض لائیکی شد که جز به دموکراسی خونین باور ندارند و رهبران آن بازماندگان مبارک هستند.

از پشت پرده‌های مصر در میابیم که غرب موضع واحدی را اتخاذ کرده است اما برعکس برخی از کشورهای عربی و به ویژه کشورهاي حوزه خليج فارس سکوت اختیار کرده و از السیسی حمایت می‌کنند. در اینجا  به شک می‌افتیم که آیا کشورهای حوزه خليج فارس سیسی را به دام انداخته اند یا غرب پیمان سری ای با آن دارد؟ روزهای آینده جواب این سوال برای ما آشکار می‌شود.


آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.  

برچسب ها: السیسی ، آمریکا ، مصر ، مرسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار