معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: این دانشگاه ۱۲ مجله دارد که ۷ مجله در نمایه‌های بین المللی ثبت می‌شوند

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، دکتر عباس پرداختی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان در تشریح فعالیت‌های معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: مجله" سیاستگذاری در سلامت" پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت دانشگاه، بالاترین رتبه ضریب تاثیرگذاری یا (IF) که برابر با ۵ می‌شود را در بین مجلات علوم پزشکی کشور داراست.

به گفته او مجله "اعتیاد و سلامت" در پابمد و مجلات "دانشگاه علوم پزشکی کرمان"، "JEPT" و "تحقیقات کیفی در علوم سلامت" در اسکوپوس نمایه می‌شوند.

او ادامه داد: مجلات "مدیریت و مهندسی بهداشت محیط"و"سلامت و اپیومیولوژی دهان و دندان"وارد فهرست ISI یا (ESCI) شده اند.

او با بیان اینکه امسال بهترین پژوهش‌های حوزه کووید ۱۹ در کشور رتبه بندی شدند، گفت: دانشگاه علوم پزشکی کرمان موفق شد در حوزه‌های تحقیقات کاربردی رتبه اول، فعالیت خلاقانه مدیریت پژوهش رتبه سوم و فعالیت خلاقانه در مراکز تحقیقاتی رتبه اول را کسب کند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه گفت: در سال ۲۰۲۱ این دانشگاه بر اساس "تعداد مقالات" نمایه شده در اسکوپوس (Scopus) رتبه نهم را در کشور کسب کرد و این درحالی است دانشگاه در سال ۲۰۱۸ رتبه سیزدهم را در این نمایه داشت.

او ضمن ابراز خرسندی از اینکه طی چهار سال دانشگاه توانست به رتبه نهم ارتقا پیدا کند، گفت: تعداد مقالات دانشگاه تاکنون بر اساس نمایه اسکوپوس به صورت مشترک با دانشگاه علوم پزشکی اهواز رتبه نهم با ۱۰۵۰ مقاله است در حالی که در سال ۲۰۱۸ ما با ۶۶۰ مقاله رتبه سیزدهم کسب کرده و در این زمینه رشد قابل توجهی داشتیم.

دکتر پرداختی به برگزاری سومین دوره مسابقات علمی (idea talk) در سال جاری که به ابتکار کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه کرمان برگزار شده­ است، اشاره کرد و گفت: این مسابقه در سطح کلان منطقه ۸ آمایشی برگزار شد و حضور بسیار خوبی از طرف دانشجویان داشتیم و جایزه‌های نفیسی را هم تقدیم کردیم که رتبه اول و دوم مربوط به دانشگاه علوم پزشکی کرمان و رتبه سوم مربوط به دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر بود.

او اظهار امیدواری کرد: با توجه به استقبال دانشگاه‌ها از این رویداد علمی، در سال آینده و در چهارمین دوره از این رویداد، امید است بخش بین المللی هم برگزار شود.

دکتر پرداختی انعقاد تفاهم نامه با ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را از دیگر فعالیت‌های حوزه تحقیقات و فناوری دانشگاه عنوان کرد و گفت: در این تفاهم نامه ۳ ماموریت به دانشگاه علوم پزشکی کرمان داده شده است که یکی از این ماموریت‌ها حوزه "ارگانیسم‌های سختدوست و مولد" است که پیشرفت خوبی داشته و اکنون به فراخوان جذب ایده‌های پژوهشی در این حوزه منجرشده ­است.

او افزود: حوزه "ارگانیسم‌های سختدوست و مولد" می‌تواند در تولید انواع محصولات شوینده، مواد دارویی، کاربرد‌های زیست محیطی و سایر موارد کاربرد داشته باشد و سرپرستی این تیم را دکتر امیر حیدری برعهده دارد که "بایو بانک" کرمان را که مربوط به این محصولات و یا میکرو ارگانیسم‌های سختدوست هست را راه اندازی کرده که می‌تواند اثر بخشی مهمی در حوزه پژوهش داشته باشد.

دکتر پرداختی گفت: تدوین کتاب رفرنس "سواد آینده‌ها در ایران" از طرف یونسکو بر عهده مرکز تحقیقات "آینده نگاری و نوآوری" پژوهشکده آینده پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گذاشته شده ­است.

به گفته وی به طور رسمی پژوهشکده آینده پژوهشی به عنوان نماینده ایران در شبکه بین المللی سواد آینده‌های یونسکو معرفی شده ­است که این هم خبر خوبی در حوزه تحقیقات بین الملل است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه به جذب اعتبارات در حوزه ارتباط یا صنعت اشاره کرد و گفت: در حوزه ارتباط دانشگاه با صنعت در سال ۱۳۹۹ دانشگاه کرمان بعد از دانشگاه‌های تهران و شهید بهشتی از نظر جذب اعتبارات حوزه با صنعت رتبه سوم کشوری را کسب کرد و در سال جاری نیز تاکنون مبلغ ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان قرارداد داشتیم.

او افزایش ارتباط با صنعت و توسعه فناوری و افزایش گرنت‌ها در این حوزه را نوید بخش تسریع در حرکت دانشگاه به سمت دانشگاه‌های نسل سوم عنوان کرد

دکتر پرداختی به استقلال برخی از مراکز تحقیقاتی این دانشگاه در ردیف بودجه اشاره کرد و گفت: پیش از این مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه ردیف بودجه مستقل داشت که از سال گذشته پژوهشکده آینده پژوهی دارای ردیف بودجه مستقل شد و امسال مرکز تحقیقات فیزیولوژی نیز به این مجموعه اضافه شده است.

او فعالیت‌های مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی که زیر نظر ستاد "توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی" معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت می ­کند، از دیگر نکات افتخارآمیزی عنوان کرد که در دانشگاه به همت دکتر فارسی نژاد و تیم همراه به مرحله شکوفایی رسیده و به زودی با حضور دکتر ستاری، اتاق تمیز این مجموعه افتتاح خواهد شد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار