ائتلاف بین المللی به فرماندهی آمریکا اعلام کرد از اوایل ماه دسامبر دیگر هیچ نیروی رزمی در عراق حضور ندارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روسیا الیوم، ائتلاف بین المللی به فرماندهی آمریکا اعلام کرد از ابتدای دسامبر، دیگر هیچ نیروی آمریکایی یا نیرویی از ائتلاف که ماموریت رزمی داشته باشد در عراق حضور ندارد.

این ائتلاف در بیانیه‌ای تاکید کرد: از ۹ دسامبر، دیگر هیچ نیروی آمریکایی یا نیرویی از ائتلاف که ماموریت رزمی داشته باشد در عراق حضور ندارد.

ائتلاف بین المللی در ادامه مدعی شد: از برنامه زمانی برای خروج نیرو‌های رزمی، جلوتر بودیم و به تعهدات خود در گفت وگوی بین آمریکا و عراق عمل کردیم.

در بیانیه ائتلاف بین المللی آمده است که خروج پیش از موعد نیرو‌های رزمی از آن جهت ممکن بود که نیرو‌های امنیتی عراق از جمله نیرو‌های پیشمرگه، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در توسعه توانایی‌ها و امکانات خود برای مبارزه با داعش داشتند.

ائتلاف بین المللی درباره نیرو‌های آمریکایی و نیرو‌های ائتلاف باقیمانده در عراق نیز گفت: ماموریت اساسی آن‌ها مشورت دادن و کمک و توانمندسازی نیرو‌های امنیتی عراق برای دستیابی به شکست دائمی داعش است.

این در حالی است که گروه‌های مقاومت عراق درخصوص خروج آمریکا از این کشور تردید دارند و ماندن نیرو‌های مستشاری را نمی‌پذیرند، در بیانیه اخیر این گروه‌ها اعلام شد که همه گروه‌های مقامت به طور کلی خروج خارجی‌ها و به طور خاص خروج آمریکایی‌ها را به دقت زیر نظر دارند و در صورت خارج نشدن آن‌ها همه گزینه‌ها در اختیار مردم عراق و گروه‌های مقاومت است تا در ۳۱ دسامبر اقدامات لازم را انجام دهند.

هادی العامری، رهبر ائتلاف الفتح عراق تأکید کرد اگر عراق به مربی و مستشار نظامی نیاز داشته باشد، باید توافق و قراردادی تنظیم کنیم تا بر اساس آن، مکان حضور، تعداد آن‌ها و مأموریتشان کاملاً مشخص شود. اجازه حضور هیچ مربی یا مستشار نظامی خارجی را بدون توافق مکتوب در این کشور نخواهیم داد.

بر اساس توافق میان «جو بایدن» و «مصطفی الکاظمی» نخست‎‌وزیر عراق قرار است در پایان سال ۲۰۲۱ میلادی نظامیان آمریکایی از عراق خارج شده و تنها تعدادی نیروی مستشاری در این کشور باقی بمانند. اما بر اساس شواهد موجود آمریکا قصد دارد نام مستشار را بر روی نظامیان خود بگذارد و ۲۵۰۰ نظامی را در عراق باقی خواهد گذاشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار