سخنگوی وزارت خارجه روسیه تایید کرد که توافق روسیه و کره شمالی ماهیت غیر تقابلی و دفاعی دارد.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه تایید کرد که توافق روسیه و کره شمالی ماهیت غیر تقابلی و تدافعی دارد و علیه منافع کشور‌های ثالث نیست.

براساس گزارش آرتی، زاخارووا گفت: امضای این سند نتیجه طبیعی دوستی سنتی برادرانه و همکاری همه جانبه بین دو کشور است که به سطح عالی بی سابقه‌ای رسیده است. همچنین تحولات جاری در وضعیت ژئوپلیتیکی نیاز به به روزرسانی کیفی را افزایش می‌دهد. 

به گفته او این توافقنامه حاوی اصول اساسی برای توسعه بیشتر روابط روسیه و کره شمالی با هدف تعمیق مشارکت راهبردی و همکاری در طیف گسترده‌ای از حوزه‌های اولویت دار برای دو کشور و ایجاد نظم بین المللی عادلانه است.

این مقام روس افزود: لازم به ذکر است که این سند ماهیت غیر تقابلی و تدافعی دارد و علیه منافع کشور‌های ثالث نیست و هدف آن حفظ ثبات در منطقه شمال شرق آسیا است.

در جریان سفر پوتین به پیونگ یانگ در ۱۸ و ۱۹ ژوئن، روسیه و کره شمالی یک توافقنامه مشارکت راهبردی جامع جدید را منعقد کردند که بر اساس آن، اگر یکی از دو طرف مورد حمله مسلحانه یک کشور یا چند کشور قرار گیرد و خود را در یک وضعیت بیابد طرف مقابل فورا برای ارائه کمک‌های نظامی و دیگر کمک‌ها به هر وسیله‌ای که در اختیار دارد طبق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد و مطابق با قوانین فدراسیون روسیه و جمهوری دموکراتیک خلق کره وارد عمل می شود.

علاوه بر این، بر اساس ماده هشت، دو طرف باید مکانیسم‌هایی را برای فعالیت‌های مشترک به منظور ارتقای قابلیت‌های دفاعی به منظور خدمت به پیشگیری از جنگ و تضمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد کنند.

مترجم: مینا عظیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار