پایگاه خبری "انباء مسکو" در مقاله ای به بررسی چالشهای اسرائیل در قبال پرونده هسته‌ای ایران ، اشاره کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه خبری "انباء مسکو" در مقاله ای به قلم "عامر راشد" به سنگ‌اندازی‌هایی که اسرائیل سعی دارد تا در مسیر پرونده هسته‌ای ایران بیندازد، اشاره نمود.

این پایگاه در مقاله خود می‌‌نویسد : اسرائیل سعی دارد تا خارج از چهارچوب بین المللی که برای بررسی راه‌های حل وفصل پرونده هسته‌ای ایران ازطریق مسیرهای دیپلماتیک و گروه 1+5 وجود دارد ،  با تمام امکانات ممکن بر روی هم‌پیمانان خود تأثیر گذارد تا از این طریق با منحرف ساختن جریان مذاکرات هسته‌ای از مسیر راه‌حلی نهایی ، آن را به سمتی ببرد که به سود خودش ‌باشد.
این پایگاه در مقاله خود می‌نویسد : توافق ایران و1+5 رژیم صهیونیستی را به خشم آورده است.

برخلاف استقبال گسترده ای که از توافق میان شش قدرت جهانی و تهران در 24 نوامبر 2013 در وین انجام پذیرفت ؛ تل‌آویو این توافق را محکوم نموده ؛ چرا که به ادعای اسرائیل این توافق به ایران اجازه خواهد داد تا در توافق نهایی غنی‌سازی اورانیوم را ادامه دهد  واین همان چیزی است که تل‌ آویو آن را موافقت قدرت های جهانی از جمله آمریکا ، نزدیک ترین هم‌پیمان اسرائیل ، با حفظ قدرت هسته‌ای ایران برای اهداف صلح آمیز به شمار می‌آورد.

اسرائیل در جریان اعتراضاتش به برنامه هسته ای ایران مدعی شده است که ادامه این برنامه خطری استراتژیک به شمار می‌رود که می تواند امنیت اسرائیل را به مخاطره بیاندازد و مسابقه تسلیحاتی در منطقه راه بیاندازد و باعث گردد تا عربستان و مصر نیز به دنبال این مسأله رفته و درنهایت بی‌ثباتی برای منطقه به بار بیاورد. اسرائیل مدعی شده که مسأله هسته ای ایران توازن قوا در منطقه را برهم می‌ریزد.

اما کارشناسان صهیونیست می‌گویند که تهدیدات تل‌ آویو به حمله نظامی برای متوقف ساختن برنامه هسته ای ایران فقط شروع یک جنگ نیست ، بلکه سبب خواهد شد تا اوضاع متشنج تر شود ؛ چرا که اسرائیل از سال 2005 جنگ روانی را برضد ایران و به شکل تروردانشمندان هسته ای و حملات سایبری با همکاری ایالات متحده و بطور سری و مخفیانه آغاز نموده است .
"اشموئیل ایون" پژوهشگر انستیتو پژوهشهای امنیت ملی دانشگاه "تل آویو" اخیرا پژوهشی را منتشر کرده است با عنوان استراتژی جدید اسرائیل در مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران که در آن توضیح داده می‌شود که استراتژی اسرائیل از سال 2009 بر چند محور استوار است که از جمله آن اقدامات سری اسرائیل برضد پرونده هسته ای ایران است ، که در ادامه استراتژی سابق اسرائیل که برپایه ترورها و حملات سایبری بوده می‌باشد.

وی می‌گوید :هنوز موضع اسرائیل پس از امضای توافق موقت بین قدرتهای شش‌گانه هسته‌ای و تهران تغییر نکرده است.

وی در بیان مسائلی که میان واشنگتن و تل آویو درباره پرونده هسته ای ایران اختلاف وجود دارد می‌گوید : نتانیاهو خواستار برچیده شدن کل پروژه هسته ای ایران است ؛ اما دولت اوباما معتقد است که تهران می تواند غنی سازی محدود و برای اهداف صلح آمیز داشته باشد.
این پژوهشگر اسرائیلی می‌گوید : واشنگتن معتقد است که درخواست تل آویو برای برچیده شدن مسأله هسته ای ایران بطور کامل غیر واقع بینانه است و همینکه قدرت هسته ای ایران زیرنظر نظارت‌های بین‌المللی قرار گیرد تا نشان دهد که ایران دارای سلاح هسته ای نیست کفایت می‌کند.

این پژوهشگر اسرائیلی همچنین می‌گوید : از دیگر اعتراضاتی که اسرائیل به توافق موقت تهران با قدرتهای جهانی می کند این است که اسرائیل فکر می کند که مذاکرات ایران با قدرتهای جهانی حول محور مسائل فنی صورت می‌پذیرد، بدون اینکه از ایران خواسته شود تا از حمله به اسرائیل خودداری نماید ؛ از این رو باید از ایران خواسته شود تا درصورت رسیدن به توافقی نهایی موجودیت اسرائیل را بپذیرد.

این پژوهشگر اسرائیلی سخنان خود را با اشاره به این مسأله پایان می‌دهد که : ضرورت دارد تا این امکان فراهم گردد تا مذاکرات منجر به محقق شدن هدف اسرائیل نگردد و این همان امکان توسل به عملیات نظامی است که به مانند "هفت‌تیری سر پُر" بر روی میز مذاکرات با تهران است. همگان می‌دانند که اقدام نظامی علیه تهران به مثابه قمار است؛ خصوصا که ایالات متحده شدیدا مخالف چنین اقدامی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار