یک روزنامه ترکیه‌ای در مطلبی با اشاره به تنش در روابط آنکارا و واشنگتن نوشت این مسئله بحرانی است که آمریکا را گرفتار می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه «ترکیه» چاپ استانبول در مقاله‌ای نوشت ترکیه بار دیگر با هذیان‌گویی آمریکا مواجه شده است.

این روزنامه با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا علیه دو مقام  آنکارا نوشت: تحریم وزیران کشور و دادگستری ترکیه در واقع نشانه فضای آکنده از بحرانی است که یک قدرت جهانی گرفتار آن شده است؛ زیرا آمریکا بر اثر فرسودگی توانش به تدریج واقع‌نگری را نیز از دست می‌دهد. این روند به دست دونالد ترامپ تسریع نیز شده است.

در این مطلب آمده است: ناهماهنگی سازمان‌های آمریکایی در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ تشدید شده است. مسائل اخیر موجب شده است که ترامپ بیش از پیش غیرقابل پیش‌بینی شود. رئیس جمهور آمریکا صبح سخنی می‌گوید و شب سخنش را عوض می‌کند. در چنین فضایی زمان برگزاری انتخابات میان دوره‌ای در آمریکا نزدیک می‌شود. انتخابات میان دوره‌ای، آینده ترامپ را مشخص خواهد کرد و بسیاری از بازیگران سیاسی از جمله اوانجلیست‌ها (مسیحیان انجیلی) در پی آنند که بر این موضوع تاثیر بگذارند.


بیشتر بخوانید: توافق وزرای‌خارجه آمریکا و ترکیه برای حل مسائل تنش‌آمیز میان دو کشور


آنان روابط نزدیکی با صهیونیست‌ها دارند و به ویژه پس از وقایع ۱۱ سپتامبر نفوذ سیاسی آنان افزایش یافته است. جمعیت آنان به حدود صد میلیون تن رسیده است و به نظر می‌رسد که نقش مستحکمی در عرصه سیاست داخلی آمریکا یافته‌اند. اوانجلیست‌ها به ویژه از مایک پنس، معاون رئیس جمهور، انتظار زیادی دارند. مسئله بازداشت کشیش برانسون در ترکیه نیز از مسائلی است که برای آنان دارای اهمیت ویژه‌ای است. اقدامات اخیر آنان علیه ترکیه از یک سو دارای اهداف سیاسی داخلی است و از سوی دیگر بازتاب‌دهنده گرایش‌های عقیدتی اوانجلیست‌ها است. آنان مایلند در جنوب ترکیه یک کشور کوچک پادگانی تاسیس شود و برادر اسرائیل باشد. 

روزنامه ترکیه می‌افزاید: آمریکا تاکنون با افرادی که در اداره امور ترکیه نفوذ کرده بودند کار‌هایی را که مایل بود، انجام می‌داد. اکنون آن‌ها از چنین افرادی محروم شده است. وقایعی که در سال‌های اخیر روی داد به گونه‌ای است که اداره‌کنندگان آمریکا را نیز به نوعی در موقعیت افرادی قرار داد که مرتکب جرم آشکار شده‌اند.

این روزنامه با متهم کردن آمریکا به دست داشتن در تلاش برای بازداشت و برکناری هاکان فیدان در سال ۲۰۱۳ میلادی، اعتراضات پارک گَزی استانبول و تلاش برای سرنگونی دولت اردوغان در دسامبر ۲۰۱۳ میلادی با بازداشت شماری از مقامات دولتی و فرزندان سه تن از وزیران به اتهام فساد مالی و همچنین دست داشتن در کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ میلادی نوشت: اکنون آنان (آمریکایی‌ها) در شرایط روحی بدی بسر می‌برند؛ زیرا سازوکار‌های عواملشان تخریب شده و نقاب از چهره آنان افتاده است. ترکیه نیز با اعتماد به نفسی که به دست آورده، عزم خود را برای دستیابی به آینده بهتر تقویت کرده است.

در انتهای این مطلب آمده است: در چنین اوضاعی تهدید کردن ترکیه و تلاش برای وادار کردن ترکیه به تسلیم شدن از طریق تحریم وزیران، تلاشی بی‌فایده است.کسانی که آمریکا را اداره می‌کنند باید عاقلانه رفتار کنند، به ترکیه احترام بگذارند و چارچوب روابط و رفتار خود را نیز بر این اساس مشخص کنند.

انتهای پیام/

گزارش روزنامه ترکیه درباره تنش در روابط آنکارا-واشنگتن

برچسب ها: ترکیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار