سرمایه گذاری ۵۵۰ میلیارد دلاری در فاز دوم بندر شهید بهشتی چابهار

وزیر راه و شهرسازی گفت: در فاز دوم بندر شهید بهشتی چابهار با توجه به افزایش میزان ظرفیت ترانزیت سرمایه گذاری ۵۵۰ میلیارد دلاری انجام شده است.

مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی در آیین افتتاح پروژه‌های بندری و دریایی با بیان اینکه  آقای رئیسی بر  اجرای سیاست‌های دریا محور و ابلاغ آن به دستگاه‌های مختلف همواره تاکید داشت گفت:  از همان روز ابتدای  بر تعریف پروژه‌های دریا محور  و اجرای  آن تاکید داشت.  

وی افزود: استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و مشارکت‌های آنها همواره آقای رئیسی تاکید داشت چراکه استفاده از ظرفیت‌های مردمی سرعت اجرای پروژه‌ها را افزایش می‌دهد.

بذرپاش با بیان اینکه  فرصت‌های سرمایه گذاری در سواحل ما بی نظیر است گفت: در سفر‌های که به کشور‌های خارجی داشته ایم همواره از جذابیت‌های سرمایه گذاری در سواحل ایران کشور‌های خارجی صحبت می‌کردند.  

وزیر راه و شهرسازی به توسعه و احداث ۲۷ شهر ساحلی اشاره کرد و گفت: قرار بود تعدادی از این شهر‌های ساحلی با حضور آقای رئیسی افتتاح شود که فرصت نشد، اما همواره ایشان یکی از مشوقان ساخت این شهر‌های ساحلی بود چراکه ساخت آنها مناطق جنوب کشور را متحول می‌کند و میزان جذب سرمایه از این طریق چندین برابر خواهد شد و آثار آن را  در چند سال آینده مردم مشاهده خواهند کرد.

بذرپاش با بیان اینکه با تسهیل محور‌های مواصلاتی در سال گذشته  علاوه بر رشد ترانزیت در بخش جاده‌ای شاهد رشد ۵۸ درصدی بوده ایم گفت: در بخش دریایی هم میزان رشد ۴۵ درصدی در سه ماه ابتدای سال داشته ایم.

وی با بیان اینکه در حوزه توسعه ناوگان  میزان  ناوگان تجاری دریایی ما به ویژه در دریای خزر  افزایش یافته است گفت:  میزان  تجارت دریایی ما در دریای خزر  افزایش یافته و با ۸۰ فروند شناور در دریای خزر تعداد ناوگان ما با کشور روسیه برابری می‌کند.

وی افزود:  در حوزه ایمنی باید در بنادر کشور ایمنی و امنیت وجود داشته باشد تا سرمایه گذاری امن و ایمنی از سوی بخش خصوصی صورت گیرد  همچنین باید شبکه‌های تسهیلاتی چه در حوزه پس کرانه چه در حوزه توسعه اسکله‌های محلی فراهم شود تا زمینه برای ایجاد اشتغال در سواحل جنوبی فراهم شود.

وزیر راه و شهرسازی  با بیان اینکه  یکی از سرمایه گذاری‌ها در پس کرانه‌ها احداث سیلو است گفت: در برخی از بنادر اراضی برای ساخت سیلو به اتمام رسیده که باید برنامه ریزی جهت تامین اراضی صورت گیرد.

وی افزود:  تامین تجهیزات در حوزه  تخلیه و بارگیری کالا هم باید انجام شود چراکه این اقدام میزان تناژ را  افزایش و مدت  نگهداشت  را به حداقل می‌رساند.

بذر پاش   گفت: موافقت نامه فاز دوم بندر شهید بهشتی چابهار در حال انجام است و  مجموعه‌ها  با شرکت‌های داخلی با بنیاد مستضعفان و شرکت کشتیرانی قراردادی تنظیم کردند که مورد تایید اینجانب قرار گرفت تا چابهار به نگین ترانزیتی کشور تبدیل شود و در حال حاضر میزان سرمایه گذاری ۵۵۰ میلیارد دلاری  است.

وی افزود: در حوزه اقتصاد دریا با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری و با توجه به ظرفیت‌های ترانزیتی و لجستیکی در نقاط مختلف کشور باید زیرساخت‌ها را به وسیله منابع داخلی و جذب سرمایه توسعه دهیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بنادر حاضر در مناطق آزاد باید طبق سیاست‌های یکپارچه توسعه دریا محور و بنادر و دریانوردی استان‌ها اقدام کنند.

خبرنگار: محبوبه کباری

برچسب ها: حمل ونقل ، ترانزیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار