یک مقام ارشدحاکم ترکیه روز شنبه اعلام کرد رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور احتمالا تا سال 2023 رئیس جمهور آینده ترکیه خواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از خبرگزاری رویترز ، یک مقام ارشد حزب عدالت و توسعه ترکیه روز شنبه اعلام کرد "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر این کشور احتمالا  تا سال 2023 رئیس جمهور آینده ترکیه خواهد بود.

"محمد علی شاهین" معاون رئیس حزب حاکم عدالت و توسعه و از وزرای پیشین کابینه ترکیه با اعلام این مطلب افزود پارلمان ترکیه قصد دارد قانون اساسی این کشور را به شکلی تغییر دهد که اختیارات رئیس جمهور افزایش پیدا کند.

اردوغان به عنوان مهمترین سیاستمدار ترکیه طی چند نسل اخیر، اعلام کرده است در صورتی که حزب عدالت و توسعه از او بخواهد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند، این اقدام را انجام خواهد داد. انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ماه اوت برگزار خواهد شد.

 بسیاری از تحلیلگران عقیده دارند اردوغان ،که تا کنون سه بار سابقه نخست وزیری ترکیه را داشته است، نخستین رئیس جمهور منتخب این کشور پس از تغییرات قانون اساسی در سال 2007 خواهد بود.

معاون رئیس حزب حاکم عدالت و توسعه افزود: "اردوغان همچنان به خدمت به مردم ادامه خواهد داد. در حقیقت وی خدمات خود را به عنوان رئیس جمهور پیگیری خواهد کرد."

وی همچنین پیش بینی کرد حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی سال 2015 بتواند کرسی های بیشتری را کسب کند و بدین ترتیب قادر باشد قانون اساسی را به گونه ای تغییر دهد که اردوغان همچنان رئیس این حزب باشد.

بر اساس قوانین کنونی ترکیه، رئیس جمهور این کشور باید ارتباط با احزاب سیاسی را قطع کند. همچنین اقتدار و اختیارات رئیس جمهور تا حد زیادی تشریفاتی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار