برای اولین بار در تاریخ کشور ترکیه و پس از تغییر قانون اساسی این کشور، انتخابات ریاست جمهوری با حضور سه کاندیدا با نامهای رجب طیب اردوغان، اکمل الدین احسانوغلو و صلاح الدین دمیرتاش از صبح امروز در حال برگزاری است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، در طی رای گیری های به عمل آمده هر سه کاندیدا به همراه عبدالله گل، رئیس جمهور کنونی ترکیه رای های خود را به صندوق انداختند.
رجب طیب اردوغان، رئیس حزب عدالت و توسعه این بار کاری سخت برای پیروزی در این انتخابات دارد چرا که رقیب اصلی او یعنی اکمل الدین احسانوغلو از جانب دو حزب مخالف او یعنی احزاب جمهوری خلق و حرکت ملی به عنوان نامزد مشترکش معرفی شده است و حزب مخالف امید بسیاری به پیروزی در این انتخابات دارد.
دیگر کاندیدای این انتخابات، صلاح الدین دمیرتاش است که به عنوان نامزد حزب صلح و دموکراسی معرفی شده که عمدتا هوادارانی از مناطق کردنشین ترکیه داشته و انتظار چندانی به پیروزی وی در انتخابات وجود ندارد.
مقام ریاست جمهوری در ترکیه مقامی نیمه تشریفاتی با اختیاراتی همچون حق وتو می باشد که پیش از این از سمت نمایندگان پارلمان انتخاب می شد.
اردوغان قول داده است تا در صورت پیروزی در انتخابات از جانب حزب عدالت و توسعه، اختیارات ریاست جمهوری را در این کشور افزایش دهد و انتظار می رود تا درصورت پیروزی وی تا خلال چندین سال آینده، رئیس جمهور مقام رسمی و اصلی این کشور شود.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار