معاون اجتماعی دادگستری کل استان کرمان گفت: از اواخر سال ۹۷ تاکنون، ۵ هزار نفر از معتمدین، فرهیختگان و صاحب نظران به عنوان مصلح قرآنی آموزش دیده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سیدمهدی قویدل، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در دیدار با سرپرست مجتمع قضایی خانواده دادگستری شهرستان کرمان در رابطه با طرح مصلحین و حکمین قرآنی گفت: ایده طرح مصلحین از سوی معاونت اجتماعی قوه قضائیه مطرح و ابلاغ شده است و خوشبختانه استان کرمان به عنوان یکی از استان‌های موفق در این طرح به شمار می‌رود.

او افزود: از اواخر سال ۹۷، نسبت به آموزش مصلحین در استان کرمان اقدام شده است و تاکنون ۵ هزار نفر از معتمدین، فرهیختگان و صاحب نظران در این خصوص به عنوان مصلح، آموزش دیده اند.

قویدل بیان کرد: تاکنون اقدامات خوبی از سوی مصلحین به ویژه در جنوب استان کرمان در قالب مصلحین و سران طوایف انجام گرفته است و علاقه مندی بسیار خوبی در این حوزه وجود دارد.

او رویکرد اصلی مصلحین را رسیدگی به پرونده‌های خانواده دانست و تصریح کرد: در کنار هر دادگاه و دادسرا، مصلحین حضور پیدا می‌کنند تا پرونده‌ها ابتدا  به همت آن‌ها پیگیری و تا حد امکان حل و فصل شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان بیان داشت: شیوه نامه مصلحین از قبل تدوین و اکنون به روز رسانی شده است و به واسطه آن قرار است از ظرفیت مصلحین در کنار اقدامات شورای‌های حل اختلاف استفاده شود.

قویدل گفت: قرار است مصلحین در قالب گروه‌های سه نفره تیم بندی و ساماندهی شوند و خلاصه‌ای از پرونده‌های مسائل خانوادگی و قابل صلح و سازش به این افراد ارجاع داده شود تابه منظور تحقق اصلاح ذات البین تلاش کنند.

او بیان داشت: پس از آن که مصلح اطلاعاتی از پرونده افراد را دریافت و نسبت به صلح و سازش اقدام کرد، گزارشی از عملکرد خود و نتیجه پرونده را به قاضی پرونده ارسال خواهد کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با اشاره به اینکه خوشبختانه ایده و طرح مصلحین در کل کشور مورد پذیرش واقع شده است، بیان کرد: رکن اصلی این طرح بر مردمی و افتخاری بودن و پیشینه شرعی و دینی داشتن آن است.

او تصریح کرد: با وجود مصلحین قرآنی در آینده، شاهد کاهش ورودی و موجودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی خواهیم بود، ضمن اینکه مصلحین در تحلیل و آسیب شناسی مسائل خانواده و پرونده‌های این حوزه نیز کمک شایانی خواهند کرد و می‌توان از پتانسیل آن‌ها در آموزش‌های خانواده و پیشگیری از آسیب‌های مرتبط استفاده کرد.

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار