وزير راه و شهرسازي اعلام كرد: پروژه‌هاي ريلي با سرعت 160 كيلومتر در ساعت در حال بهره‌برداري است و مسير اصفهان- قم-تهران- مشهد با سرعت 200 كيلومتر در ساعت در حال احداث است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت راه وشهرسازي، علي نيكزاد در گفتگو با خبرنگاران در سفر به استان اردبيل اظهار داشت: تلاش مي‌كنيم تا با خريد و راه‌اندازي قطارهاي سريع السير در مسير تهران ـ مشهد اين سرعت حمل و نقل ريلي را به 350 كيلومتر بر ساعت برسانيم.

نيكزاد گفت: در حال حاضر 11 هزار كيلومتر راه‌آهن در كشور در حال ساخت است به طوري كه به همين ميزان نيز راه‌آهن در حال بهره‌برداري داريم.

وزير راه و شهرسازي گفت: هم اكنون در هشت نقطه كشور در اقدامي بي‌سابقه و انقلابي ريل‌گذاري راه‌آهن در حال انجام است.

وي اظهار داشت: اين براي اولين بار است كه در كشور ريل گذاري‌ها به صورت همزمان انجام مي‌شود كه اميدواريم با اتمام اين ريل‌‌گذاري بسياري از پروژه‌هاي راه آهن‌سازي در كشور در نيمه اول سال آينده تكميل و به بهره‌‌برداري برسد.

وزير راه و شهرسازي تاكيد كرد: پروژه راه‌آهن اردبيل ـ ميانه به طول 175 كيلومتر در هشت قطعه در حال اجراست كه چهار قطعه آن در دست پيمانكاران بومي است و چهار قطعه ديگر نيز توسط پيمانكاران غير‌بومي اجرا مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه تامين منابع مورد نياز اين پروژه به سرعت در حال انجام است و مطالبات پيمانكاران نيز پرداخت شده است، بيان داشت: ما در يك زمان‌بندي مشخص سعي داريم هم خود پروژه و هم ايستگاه‌هاي آن را تكميل كنيم كه ايستگاه مركزي راه‌آهن اردبيل در زميني به مساحت 16 هزار متر‌مربع در حال اجراست.

نيكزاد افزود: 110 كيلومتر از اين پروژه آماده ريل‌گذاري است كه با تكميل كار زير‌سازي اميدواريم اين كار با سرعت انجام شود.

وي با اشاره به وجود تونل‌ها و پل‌هاي متعدد در مسير راه‌آهن اردبيل تصريح كرد: ساخت راه‌آهن به ويژه فراهم كردن زير‌ساخت‌هاي آن كار مشكلي است ولي در تمام قطعات كار با سرعت مناسب به پيش مي‌رود.

نيكزاد ادامه داد: راه‌آهن اردبيل جزو اولويت‌هاي دولت دهم است و از 175 كيلومتر اجراي اين پروژه سعي خواهيم كرد در قطعات مختلف كار زير‌بنايي و روبنايي انجام شود كه پيمانكاران متعددي نيز در اين زمينه فعاليت مي‌كنند.

وزير راه و شهرسازي ابراز داشت: با سرمايه‌گذاري 70 هزار ميليارد تومان بيش از يك هزار پروژه در سطح كشور در حوزه راهسازي در حال اجراست و يكي از اين پروژه‌ها تكميل راه اردبيل ـ سرچم و چهار خطه كردن 80 كيلومتر از اين مسير است.

وي در مورد دو فرودگاه موجود در اردبيل و حل مشكل آنها گفت: يكي از اين فروگاه‌ها مربوط به فرودگاه پارس‌آباد است كه در صدد حل و رفع مشكلات جزئي آن هستيم تا امكان نشست و برخاست راحت در اين مجموعه فرود آيد.

نيكزاد عنوان كرد: تا پايان امسال دستگاه آي.ال.اس كه بيش از 10 مورد آن خريداري شده است و به دليل تحريم‌ با مشكل ترخيص مواجه بود يكي از آنها در فرودگاه اردبيل نصب مي‌شود.

وي اظهار اميدواري كرد با نصب اين دستگاه مشكلات فرودگاه اردبيل نيز در آب و هواي مختلف برطرف شود.

وزير راه و شهرسازي همچنين براي تكميل ترمينال حجاج اردبيل قول مساعد داد و خاطرنشان كرد: اميدواريم با تكميل اين پروژه‌ها يك سطح خدمات مطلوب و دسترسي راحت اهالي استان و مسافران به حمل و نقل زميني، هوايي و ريلي در اين استان فراهم آيد.

وزير راه و شهرسازي اظهار داشت: تا ابتداي سال جاري يك ميليون و 750 هزار واحد از اين تعداد افتتاح شده است.

وي خاطرنشان كرد: امسال نيز 1.5 ميليون واحد شهري و روستايي افتتاح مي‌شود كه در هفت ماه امسال بخشي از آنها افتتاح شده و بخش ديگري نيز در شهرهاي بالاي 25 هزار نفر، زير 25 هزار نفر، شهري و روستايي و بافت فرسوده در حال افتتاح است.

نيكزاد با اعلام اينكه در نيمه نخست سال آينده يك ميليون واحد به بهره‌برداري مي‌رسد، گفت: بخش عمده‌اي از كارهاي تكميلي اين واحدها انجام شده است و به تدريج در نيمه نخست سال آينده مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد.

وزير راه و شهرسازي اظهار داشت:‌ براساس آخرين سرشماري سال 90 براي نخستين بار در كشور در طول 60 سال گذشته تعداد واحدهاي مسكوني كشور، اسكان يافته و خالي به مرز 21 ميليون و 600 هزار واحد رسيد در حالي كه تعداد خانوارهاي كشورمان 21 ميليون و 200 هزار خانوار بوده كه با تدبير دولت واحدهاي مسكوني ما از تعداد خانوارها پيش گرفته است.

وي افزود: در سال 85 در استان اردبيل يك ميليون و 229 هزار نفر جمعيت داشتيم كه در قالب 285 هزار خانوار در 258 هزار واحد مسكوني سكونت داشتند.

نيكزاد از آمادگي 16 استان كشور براي بهره‌برداري از طرح‌هاي مسكن مهر خبر داد و ادامه داد:‌ البته اين موضوع به اين معنا نيست كه پروژه‌هاي آماده واگذاري براي استفاده تحويل متقاضيان نمي‌شود.

وي تصريح كرد: با توجه به اين آمادگي مردم استانداران و مسئولان وزارت راه و شهرسازي راغب به حضور رئيس جمهور، معاون اول و ساير مسئولان ارشد كشوري هستند تا در آيين‌هاي گشايش اين پروژه‌ها حضور يابند.

وزير راه و شهرسازي افتتاح و تحويل اين تعداد واحد مسكوني در تاريخ نظام جمهوري اسلامي ايران را بي‌نظير توصيف كرد و گفت: اميدواريم همين روند با قوت و قدرت ادامه پيدا كند./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار